Hvidkålsmos – mums

Hvidkålsmos – mums

Mos kan jo laves af alle mulige grøntsager, blomkål, broccoli etc. men en rigtig god af slagsen er hvidkålsmos. Den er fantastisk til alt hvor du i gamle dage ville servere kartoffelmos, men hvis du vil undgå de tunge kulhydrater, så prøv hvidkålsmosen – den er super skøn. Her har jeg serveret den med cevapcici og min aftensmad var serveret på under 20 minutter.

Husk at du kan udvikle videre på denne opskrift alt efter, hvordan du gerne vil have at kålen skal smage, fx. at tilsætte enten paprika eller soya, eller hvad med basilikum, persille eller parmesanost. Ja, kun fantasien sætter grænser.

Hvidkålsmos

Forb. tid 5 minutter
Tilb. tid 15 minutter
Samlet tid 20 minutter
Antal 1 person

Ingredienser

  • 200 g hvidkål
  • 1 spsk smør
  • 1-2 tsk salt og peber
  • vand

Sådan gør du

  1. Skær hvidkålen ud i små terninger og kom dem i en gryde. Dæk det hele med vand og tilføj salt.

  2. Sæt gryden over og lad kålen koge i ca. 10 min indtil kålen er blevet så blød at den kan moses - pas på den ikke bliver udkogt.

  3. Hæld vandet fra kålen og tag en stavblender og blend kålen med 1 spsk smør. Tilsæt evt. lidt mere salt og peber. I kan også tilsætte andre krydderier alt efter smag.



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *